Nieuwsoverzicht

De Sans Soupapes diesel uit 1932 loopt weer

Afgelopen februari berichtte ik over de SansSoupapes diesel die Panhard  al vóór WO II produceerde en publiceerde daarbij een foto overzicht (deze link brengt u er direct.) Inmiddels is die motor door onze geniale Panhard tovenaar Peter Breed onder handen genomen en hij lóópt! Het is allemaal gefilmd en u vind het in de rubriek Techniek>>motortechniek. Wilt u sneller, klik dan op deze link.

Panhard in ‘Autoweek Classics’ en nieuwe bijdragen op de site

  1. Co Berends (en niet Co Giezen zoals hier eerder stond) heeft met zijn groene PL17 de ‘Autoweek Classics’ gehaald. Ben je benieuwd? Hij ligt nu in de winkel!
  2. Panhardisten zijn meestal best trots op hun motor met de torsiestaaf i.p.v. de traditionele klepveren. Maar is die oplossing wel zo geniaal? Is het niet alleen curieus? Onze oud voorzitter Joannes Collette vroeg zich dat al in 1982 af en publiceerde daar een interessant artikel over in de Koerier nr. 63. Hier nogmaals dat artikel, dat nog nooit weersproken is.
  3. Een tweede artikel uit wat je al vergangen tijden kunt noemen (1991)  is van Thei Bruls en gaat Panhardmotoren met vier bougies. Nu er steeds meer motoren van een dubbele ontsteking worden voorzien, is dit een actueel verhaal.
  4. Het verhaal van Thei Bruls zette mij aan het denken en vervolgens aan het rekenen. Hij blijkt heel eenvoudig om de benodigde voorontsteking voor een motor uit te rekenen en dan blijkt dat motoren met dubbele ontsteking hele andere eisen stellen aan de voorontsteking dan onze ‘gewone’ motoren.
  5. Als laatste is er onder het hoofdstuk Motortechniek een tabel toegevoegd met gegevens zoals de kleptiming van alle naoorlogse Panhards.

 

Vraag & Aanbod

Nieuwe items in deze rubriek, variërend van een 24CT tot een ‘Slagersmes’!

 

Panhard Automobielclub Nederland

Nieuw: De Junior, Amerikaanse inspiratie & Agenda bijgewerkt

Eric de Jonge kwam een mooi artikel over de Junior tegen en vertaalde dat voor ons in het Nederlands. Volg het menu: Publicaties per type >> Junior, en lees dat interessante artikel. Ook de agenda is bijgewerkt. Kijk daar voor de  Algemene Ledenvergadering van Februari j.l. die wegens de Coronaproblemen nu op 12 september a.s. gehouden wordt.
Maar let ook op de aankondiging van een viering van 130 jaar Panhard op 17, 18 en 19 september in Bretagne.

Panhard Automobielclub Nederland

Postzegels met oude auto’s, o.a. Panhard

Ons lid Jan Bak is geïnteresseerd in postzegels met oude auto’s er op en voor het geval er ook andere leden geïnteresseerd zijn, maakt hij ons attent op: La Poste (het Franse equivalent van PostNL) die brengt een heleboel zegels uit met (getekende) auto’s uit de periode waaraan de meeste mensen van onze club ongetwijfeld herinneringen zullen hebben. Er zitten zelfs Panhards tussen! Zie onder andere:
https://www.laposte.fr/beaux-timbres/collectors/collector-8-timbres-nationale-7-lyon-menton-lettre-verte/p/2120914
en
https://www.laposte.fr/beaux-timbres/collectors/collector-8-timbres-nationale-7-paris-lyon-lettre-verte/p/2120915
en:
https://www.laposte.fr/beaux-timbres/collectors/collector-4-timbres-voitures-et-vacances-montagne-lettre-verte/p/2120903

Ze hebben overigens nog meer zegels van oude auto’s; kijk op de Laposte website in de Boutique.

Groet, Jan Bak

Nieuw aanbod, een PL17!

Ben je toe aan een (andere) PL17? In de rubriek ‘Vraag & Aanbod’ vind je nu zo’n auto, die bovendien in rijdende staat verkeert. Er valt natuurlijk nog wel wat aan te doen, maar in ruil daarvoor krijg je een heel aantrekkelijke prijs!

De Tigre nokkenassen

Shell deed indertijd een Tijger in je tank, Panhard stopte hem vanaf 1959 in, niet alle, motoren. Het begon met een 50CV tijgertje, later werd hij sterker, wel 60CV. Tegenwoordig rijden er ook oudere Panhards rond met ‘Tigre’ motoren, het is maar net wat er later is ingebouwd. Maar waaraan zie je nu dat jouw motor een al dan niet originele tijger is voorzien? Onze experts roepen dan gelijk dat het aan de nokkenas ligt, maar ik heb de gezamenlijke verhalen daarover eigenlijk nooit echt op kunnen lijnen. Totdat ik een leuk Frans artikeltje over dit onderwerp vond, ik heb het vertaald en aangevuld met gegevens uit de Panhard documentatie. Misschien is het niet alles, misschien klopt het niet helemaal. Ik ben benieuwd, ook discussie is leuk en aanvullingen c.q. correcties zijn altijd welkom. Lees het artikel in de rubriek Techniek>>Motortechniek>>Panhard nokkenassen

N.B. Het determineren van je Tigre is natuurlijk leuk, maar daarvoor moet je wel even je motor demonteren!!

Panhard Automobielclub Nederland