Leermomentjes!

Onze auto’s laten ons wel eens (!) in de steek. Soms levert dat een interessante foto voor een rubriek leedvermaak op. In deze rubriek vindt u dergelijke foto’s met nadruk op de lering die er uit te trekken valt.

Stuur uw foto van een ‘groot technisch mankement’, met daarbij  antwoorden op de nevenstaande vijf vragen op naar webmaster@panhardclub.nl

 

  • Wat waren de symptomen?
  • Wat waren de gevolgen?
  • Hoe werden die verholpen?
  • Wat was achteraf de oorzaak?
  • Was het te voorkomen geweest?

 Zuigerpen vastgelopen in drijfstang

Symptomen
Mijn Panhard PL17B had toen ik haar kocht, een jaar of 15 stil gestaan. De vorige eigenaar had haar rijdend weggezet.
Nadat ik de auto lopend had gemaakt, liep ze wat bokkig (schommelende motor), maar nou niet zo slecht dat ik echt onraad vermoedde. Wel ging ik nog het celeron tandwiel vervangen en de slingerplaten schoonmaken. Daarvoor moest de krukas eruit en daarbij kwam ik er achter dat de zuigerpen muurvast zat in de drijfstang. Ik kreeg hem zelfs niet los met een zuigerpen pers. Heet stoken gaf evenmin resultaat.

Gevolgen

Dit defect had grote gevolgen kunnen hebben, gelukkig onderkende ik het probleem tijdig en dat bespaarde mij de kosten voor een nieuwe krukas etc.

Remedie
De snelste en makkelijkste oplossing was: de krukas en de zuigers vervangen. Maar dat kost serieus geld en de krukas en de compressie waren nog prima.
Daarom hebben we toen een andere weg gekozen en heel geduldig en zorgvuldig, met een Dremel en een slijpsteentje, de zuigerpen links en rechts, van binnen uit bijna helemaal weggeslepen en vervolgens de zuigerpen aan beide zijden, tussen de drijfstang en de zuiger geheel doorgeslepen. Toen konden we de zuiger eraf nemen en het restant van de pen uit de drijfstang persen.

 

 

 

 

 

 

 

Na afloop van deze operatie bleek het drijfstang oog (nog) niet te zijn uitgelopen en ook de zuiger was nog onbeschadigd.
We hebben de motor vervolgens weer opgebouwd met nieuwe zuigerveren en ik heb nog heel veel plezier van de Panpan gehad!

Oorzaak
De oorzaak zal een combinatie van vervuiling, corrosie en oxidatie van de olie zijn geweest. De lering is dat een auto die jaren heeft stilgestaan, ook als hij rijdend is weggezet, volledig nagezien moet worden!

Joep & Gouke

 

——————————————————————————————————————————————————————————–

 

 

Veer in de drukgroep gebroken (Siewert Pilon)

Symptomen
Gierend geluid en trillingen in pedaal bij ontkoppelen
Gevolgen
Je durft nauwelijks nog een ritje te maken maar ik was er op tijd bij…
Remedie
Nieuwe VW-drukgroep inclusief nieuw druklager (of een originele uit de voorraad van Wim Boers)
Oorzaak
Slechte afstelling drukring door eerder losgelopen bout van een koppelingsvinger (niet gestuikt)
Was het te voorkomen geweest?
Laat het afstellen van een drukgroep aan de vakman over!

————————————————————————————————————————————————————

Hotspot (24BT), wand tussen inlaat en uitlaat doorgebroken

Symptomen
De motor stopt plotseling
Gevolgen
Eén van de stukjes aluminium was tussen inlaatklep en klepzetel van de linker cilinder terecht gekomen, gevolg: compressie nul!
Remedie
Bel de wegenwacht en laat je naar huis brengen, monteer daar een gebruikt en nog niet bezweken exemplaar (moeilijk te vinden) en ga dat probleem bij de inlaatklep te lijf (veel werk).
Oorzaak
Ouderdom
Was het te voorkomen geweest?
Nee, alle nog operationele hotspots zijn zijn even goed/slecht en nieuwe zijn niet verkrijgbaar.

Ons lid Jelle Bethlehem reageerde op dit item met de volgende opmerkingen:

  1.  Het is handig om naast gereedschap, twee blindplaatjes bij je te hebben om de hotspot in geval van panne af te kunnen dichten (moet er natuurlijk geen aluminium onder een klep zijn blijven steken). De Panhard zal er onder normale omstandigheden niet slechter van lopen.
  2. Er waren inderdaad geen nieuwe hotspots te koop, maar daarin is nu verandering gekomen. Jelle heeft er zelf twee gegoten (voor NDIX2). Prijs €350,- (maar dan heb je ook wat). Hieronder de twee pas gegoten en nog nog onbewerkte hotspots.

————————————————————————————————–

Brand

Symptomen
Begint meestal met een rooklucht
Gevolgen
Vaak castrofaal, total loss is niet ongebruikelijk
Remedie
Bij de eerste verschijnselen de hoofdschakelaar uitzetten kan wel eens soulaas bieden, maar vaak is het daaroor dan al te laat.
Oorzaak
Ouderdom en daardoor slechte bedrading, in combinatie met het ontbreken van zekeringen in onze Panhards.
Was het te voorkomen geweest?
Ja, modificeer uw Panhard en plaats zekeringen.

————————————————————————————————–

Panhard Automobielclub Nederland