cialis 20mg kamagra cialis erectiepillen kamagra herkennen kamagra zoetermeer kamagra kruidvat

Gaspedaal bediening Dyna X

Als voorbereiding op het rijden van de 1000miglia in 2010 heb ik een motor gemonteerd met meer vitamines o.a met een Tigre nokkenas en een dubbele carburateur. De bediening van het gaspedaal is bij mijn Veritas van oorsprong gelijk aan die van de Dyna X (neem ik aan). Het gaspedaal bestaat uit een stuk draadstaal van 6 mm gebogen in een Z-vorm. Het scharnier bestaat uit een om het draadstuk gebogen stuk plaat. Zie schetsje: gaspedaal origineel.

Bij een enkele carburateur zit de as van de gasklep in de lengterichting van de auto. De belangrijkste bewegingen bij gas geven en loslaten zijn draaiingen van het motorblok dwars op de lengterichting van de auto. Het blok duikt naar voren of naar achteren. Met het stangetje tussen het gaspedaal en de carburator-as is deze bediening voldoende goed om redelijk schokvrij te kunnen rijden. Bij de dubbele carburateur zit de as van de gasklep echter dwars op de rijrichting. Je krijgt dus mee-koppeling tussen gas-geven en de beweging van het motorblok. Als je gas geeft dan beweegt het motorblok zodanig dat de gasklep nog een beetje extra opengaat. Je reactie is dan gas terugnemen waarbij het tegenovergestelde gebeurt. Je gaat dus hokkend en bokkend over de weg. Peter Breed gaf mij dan ook het advies om de bediening van de gasklep door middel van een kabel te maken. Zo ontkoppel je de beweging van het gaspedaal met de bewegingen van het motorblok.

Natuurlijk zijn er vele wegen naar Rome, letterlijk en vooral figuurlijk. Hiernaast laat ik zien hoe ik het probleem heb opgelost. In eerste instantie vond ik het draadstaal van het gaspedaal wel erg dun. Ik heb draad van 8 mm genomen en heb een nieuw mechaniek gemaakt met een beter scharnier. Vervolgens een asje van 12 mm dat draait in een stukje buis. Zie schetsje: Gaspedaal aangepast. Vervolgens heb ik een steuntje aan het schutboard gemaakt zodanig dat de buitenkabel wordt ondersteund. Verder een steuntje aan de steun van de hotspot gemaakt. De kabel trekt dus de gasklep open. Een terugtrekveer weer naar het schutboard. Zie de foto’s. Werkt fantastisch.
Je krijgt een gaspedaal wat zeer goed te doseren is.

Joannes Collette