Een betere vonk

Zelfs met eenvoudige ingrepen is vaak een verbluffende verbetering van de ontsteking te krijgen. Ik gebruik een transistor ontsteking, vaak het z.g. Velleman kitje genoemd. Bij het gebruik van deze transistorontsteking blijft de complete ontsteking intact. Uitsluitend de condensator – vaak een storingsbron – komt te vervallen.
Dankzij het minimale stroompje dat dankzij deze transistor ontsteking loopt is de levensduur van de contactpunten veel langer. Een nadeel is echter wel dat het afstellen van de ontsteking met een gewoon lampje niet meer gaat.
Het stroompje is simpelweg te zwak. Het gebruik van een LEDje lost dit probleem op.
Om het systeem niet te overbelasten is het van belang om een bobine met een weerstand van 3 Ohm te monteren. Met name in stationair toerental kan anders de transistorontsteking te warm worden. Ook is het niet te adviseren om bij uitgezette motor het contact aan te laten staan. Dit is ook niet goed voor de ontsteking.
Het gebruik van deze ontsteking zorgt er voor dat de motor sneller aanslaat, rustiger loopt en in het onderste toerengebied meer koppel heeft.
Belangrijke voordelen, maar het belangrijkste voordeel is dat het systeem veel betrouwbaarder is.
In combinatie met NGK iridiumbougies heb ik op een eenvoudige wijze grote verbeteringen geconstateerd.
NGK heeft op zijn site een handige produktzoeker : http://www.ngk.de/nc/nl/productzoeker/produktfinder/PKW/ZK_BENZINER/
Hier kan men voor alle naoorlogse Panhards opzoeken welke NGK bougies het meest geschikt zijn.
Bij de ontsteking moet men ook controleren of er niet teveel speling is op het verdeler asje. Ook de hulpas die de verdeler en de benzinepomp aandrijft, kan veel speling veroorzaken. Dit is echter een probleem voor de vakman om op te lossen. En dit artikel is eigenlijk bedoeld hoe elke Panhard bezitter zelf zijn auto betrouwbaar kan krijgen. Dus hier ga ik nu niet nader op in.
Wel is r de modificatie van Alain Lauffenburger (via het clubmagazijn leverbaar) zelf te monteren.
Deze modificatie is een grote verbetering. Het gaat hier over het bevestigingsplaatje dat de stroomverdeler aan het chateau koppelt. Origineel is dit een dun plaatje met nokken dat makkelijk krom trekt bij montage van de verdeler. Dit veroorzaakt een stroomverdeler die eenvoudig verloopt en er voor zorgt dat het vermogen afneemt of zelfs uitval van de motor veroorzaakt.
Lauffenburger heeft dit veranderd in een dikwandige plaat met een inbusbout als blokkering. Dankzij deze constructie is het verlopen van de ontsteking verleden tijd .
Als bovenstaande zaken worden opgevolgd ,ben ik ervan overtuigd dat elke zich in technisch goede staat bevindende Panhard motor betrouwbaar zijn werk zal doen en men nog meer plezier aan de auto beleeft.

Pierre Peters

2 Reacties

  1. Koen De Zutter

    Beste,

    Kun je mij eens zeggen welke bougies ik het beste neem voor:

    Panhard PL17
    850cc
    1963

    De motor en ontstekeing zijn nog origineel.

    Mvg

    Koen

    Antwoord
  2. Pierre Peters

    NGK bougies : B 6 ES of bij zwaardere belasting B 7 ES of upgrade naar iridium B6EIX of B7EIX .
    De laatste hebben een veel langere levensduur en blijven ook vonken bij een “verzopen”motor

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland