De Panhard “Tigre” nokkenassen.

 

Er bestaan drie verschillende “Tigre” nokkenassen, nl:

1. De ‘Tigre’ nokkenas nr:357.096 (op tandwiel) voor de M5 motor (50CV, 1959-1962). Deze nokkenas is te herkennen aan de op het uiteinde ingeslagen letter T. In de M 5 motoren worden ook ‘gewone’ nokkenassen gebruikt, ze zijn te herkennen aan de ingeslagen ‘M’.

             Het kleppendiagram is:
              Inlaatklep opent 32 à 37 graden vóór het BDP
              Inlaatklep sluit 62 à 69 graden vóórbij het ODP
              Uitlaatklep opent 62 à 69 graden vóór het ODP
              Uitlaatklep sluit 32 à 37 graden voorbij het BDP

 

2. De nokkenas nr; 371.696 (tussen de nokken) voor de M6 Tigre B en de M8 S motoren (60CV, 1963 – 1964). Deze nokkenas is te herkennen aan de op het uiteinde ingeslagen letter S.

           Het kleppendiagram is:
              Inlaatklep opent 42 à 46 graden vóór het BDP
              Inlaatklep sluit 52 à 56 graden vóórbij het ODP
              Uitlaatklep opent 52 à 56 graden vóór het ODP
              Uitlaatklep sluit 42 à 46 graden voorbij het BDP

 

3. De nokkenas voor de M8 S en de M10 S motoren (60CV , 1965 – 1967). Ook deze nokkenas is met een S gemarkeerd doch deze S is niet ingeslagen maar geschreven met een ‘crayon électrique’. Je komt hem tegen op de 24 CT en BT modellen van 1965 tot 1967.

            Het kleppendiagram is:
              Inlaatklep opent 42 à 46 graden vóór het BDP
              Inlaatklep sluit 52 à 56 graden vóórbij het ODP
              Uitlaatklep opent 55 à 56 graden vóór het ODP
              Uitlaatklep sluit 46 à 48 graden voorbij het BDP

 

De nokkenassen 2 en 3 onderscheiden zich dus van elkaar door zowel de markering met een iets andere ‘S’ als door een wat andere timing van het openen en sluiten van de uitlaatklep.

 

3 Reacties

  1. Frans

    Het verhaal klopt helemaal. Wat echter ook vermeld dient te worden, is dat de genoemde nokkenassen gecombineerd dienen te worden met een NDX38 carburator, anders schiet het niet op(in twee betekenissen)

    Antwoord
  2. Wim Boers

    De carburateur moet een Zenith 38NDIX zijn

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Ries Kruidenier Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland