Dossier: de Derivaten

De Panhard Dyna bleek de ideale basis voor veel mensen en bedrijfjes die hun eigen auto wilden bouwen. Licht, veel vermogen, niet te duur en gemakkelijk verkrijgbaar. Panhard was altijd bereid chassis en motoren te verkopen aan iedereen die daar iets mee wilde. In tegenstelling tot vooral Citroën dat daar absoluut niets van moest hebben (zie verhaal D-B). De lijst van andere merken met Panhard-techniek en individuele auto’s op Panhard basis is schier eindeloos. Hier info over slechts een beperkt aantal merken. Onder de streep een verzameling van de overige merken, die zeker niet compleet is, met wat foto’s en een paar heel beperkte teksten. Dit alles moet dus nog uitgewerkt worden, de info daarvoor is deels al bij mij voor handen. Wie is bereid mee te helpen aan het uitwerken daarvan?

 

 

 

Bijzondere tekeningen

Soms duiken er zaken op die niet direct te duiden zijn, in dit geval betreft het tekeningen die duidelijk uit de Panhard tekenkamer komen, maar wat er op staat maakt het weer onduidelijk. De vermelding VP2 lijkt te duiden op prototypes van de Dyna X, maar de jaartallen spreken dit tegen. Er zijn kenmerken van de Junior te vinden (klopt weer met de jaartallen) maar veel details kloppen dan niet. Zijn het originele tekeningen van Panhard die door een bouwer van derivaten zijn aangepast / aangevuld?

 

————————————————————————————————————————————————————-

Panhard Automobielclub Nederland

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.