Afstellen carterontluchting 850 cc motor

 

Het afstellen van de carterontluchting is een lastige klus en niet alleen omdat het originele recept, met speciaal gereedschap, door het ontbreken van dat gereedschap onbruikbaar is.

Volgens het handboek PL17 zijn er twee afstellingen voor de carterontluchting, één voor motoren met het hulpcarter waarin maar één ontluchtingspoort zit (Dyna X, S5 motor) en één voor de overige motoren (met twee ontluchtingspoorten). Er zit een graad of dertig verschil tussen beide afstellingen! Hier wordt alleen de 850 cc motor behandeld.

 

Carterventilatie is, met name bij boxermotoren, noodzakelijk om te grote over- en onderdruk in het carter te vereffenen en zo olielekkage te beperken. Bij onze motoren gebeurd dat m.b.v. van de aandrijfas van de stroomverdeler die als een soort roterende afsluiter het carter iedere 90 en 270 graden naar de buitenlucht opent (via het pijpje vooraan ). Die holle as is daartoe voorzien van openingen (poorten) te zien op foto 2 bij de gele pijl, je kunt er dwars door de as heen kijken. De as past in een huis waarin eveneens, links en rechts t.o.v. de rijrichting poorten (sleuven) zijn aangebracht. Ze zijn te zien op foto 1, de over/onderdruk in het carter wordt via de holle as en deze sleuven met de buitenlucht vereffend.
In de kop van de as is voor de aandrijving van de verdeler een excentrische groef (op de foto bij de rode pijl) aangebracht.

Vóórdat we beginnen wordt het hulpcarter verwijderd en wordt de oliepomp geopend en het aandrijf tandwiel er uit genomen.Vervolgens:

  • De motor wordt getornd tot het BDP met de rechtercilinder op compressie en de linker op tuimelen. Dus met de op het vliegwiel ingeslagen markering ( vaak met wit geaccentueerd) midden in het venster.
  • De krukas wordt geblokkeerd.
  • De aandrijfas van de verdeler heeft in het verdikte gedeelte tegenover elkaar gelegen ontluchtingspoorten en in de kop een excentrische groef voor de aandrijving van de verdeler (op foto 2 gemerkt met respectievelijk en gele en een rode pijl).
  • De as wordt, met de ontluchtingspoorten in de rijrichting, op zijn plek gezet. Er zijn twee mogelijkheden en er is er maar één goed. De tekening hierboven laat zien welke van de twee de juiste is (let op de rode  excentrische gleuf).
  • Als de as goed gepositioneerd is, de as in die positie vergrendelen. Hoe, oorspronkelijk werd dat gedaan met een speciaal stukje gereedschap van Wilmonda, maar daar is niet aan te komen, dus improviseren. Onze penningmeester Siewert Pilon blokkeerde (bij een andere klus) de as met een stukje van zijn draadsnijset (onderste foto), het maakt niet uit hoe u het doet, als de as gedurende de verdere operatie maar niet kan draaien.
  • Nu gaan we onder de auto verder, we monteren de oliepomp weer.
  • De blokkeringen van krukas en de verdeleraandrijfas worden verwijderd en de klus is klaar.
  • Vergeet niet olie bij te vullen voordat u de motor start.

N.B. Wil de motor na afloop niet aanslaan, dan heeft u misschien toch de verdeleraandrijfas 180 graden verkeerd gemonteerd. Verwissel dan de bougiekabels op de verdelerkap, als dit helpt verder geen probleem u kunt gewoon gaan rijden.

 

 

 

3 Reacties

  1. Joannes Collette

    Mooi verhaal. Helder en duidelijk

    Antwoord
  2. Siewert Pilon

    Kun je ook nog iets zeggen over hoe het dan zit met S5 motoren met één ontluchtingspoort? Ik heb sinds sinds kort een auto met die motor en je weet maar nooit!

    Antwoord
  3. Ries Kruidenier

    Wie zoekt zal vinden, kijk eens in:
    – de rubriek Techniek >> Dyna X >> “Het complete archief” en vind op blz. 42 en 43 antwoorden op je vraag;
    – in dezelfde rubriek vind je het “Manuel de réperation” en daarin een hoofdstuk Operation No. 12 ook daar wordt
    ingegaan op de “Calage du dépresseur”!

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Joannes Collette Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Panhard Automobielclub Nederland