Shell deed indertijd een Tijger in je tank, Panhard stopte hem vanaf 1959 in, niet alle, motoren. Het begon met een 50CV tijgertje, later werd hij sterker, wel 60CV. Tegenwoordig rijden er ook oudere Panhards rond met ‘Tigre’ motoren, het is maar net wat er later is ingebouwd. Maar waaraan zie je nu dat jouw motor een al dan niet originele tijger is voorzien? Onze experts roepen dan gelijk dat het aan de nokkenas ligt, maar ik heb de gezamenlijke verhalen daarover eigenlijk nooit echt op kunnen lijnen. Totdat ik een leuk Frans artikeltje over dit onderwerp vond, ik heb het vertaald en aangevuld met gegevens uit de Panhard documentatie. Misschien is het niet alles, misschien klopt het niet helemaal. Ik ben benieuwd, ook discussie is leuk en aanvullingen c.q. correcties zijn altijd welkom. Lees het artikel in de rubriek Techniek>>Motortechniek>>Panhard nokkenassen
N.B. Het determineren van je Tigre is natuurlijk leuk, maar daarvoor moet je wel even je motor demonteren!!
Het was de reclameslogan van Esso: “Stop een tijger in uw tank”, ook wel “Stop ‘n tijger in uw tank”.
Klopt Jan, mijn geheugen was kennelijk even niet meer bij de tijd, maar ik heb het (voor wat betreft dit feitje) gereset!
Wat leuk is aan die nokkenasprofielen is dat ze oorspronkelijk “symetrisch” waren (dat was makkelijk in het productieproces en gemeengoed in de jaren 50 en 60).
Later werden de profielen iets meer aangepast aan hoe de motor zijn inlaat- resp uitlaat-ademhaling werkelijk wil beleven voor het beste resultaat.